dinsdag 25 februari 2014

Het donkere Afrika

Er is een donkere achtergrond in het wezen van Afrika. Niet voor niets spreekt men van donker Afrika. Witch craft is meestal negatief, en dat is jammer, want er is ook grote kennis van helende prozessen, kruiden en therapiën.

Enige voorbeelden: Salome weigert om sommige mensen naar onze nieuwgeboren baby te laten kijken. "Die persoon heeft een negatieve invloed en kan het kindje laten sterven".  Als iemand sterft woord er vaak een boosdoener aangewezen die men er van verdenkt dat die de oorzaak van het sterven is. Omdat de blanke niet in deze krachten gelooft, zegt men dat de blanke niet zo vatbaar is. Maar ook ik kan helemaal zeggen dat er niet som iets zit in negatieve inwerking van donkere krachten.

Ik ging met een ziek kindje naar een dokter met een goede opleiding. De dokter zei dat de oorzaak van de ziekte zwarte magie was.
Er is iemand gestorven en de meeste mensen gaan naar de begrafenis. Anders kan je verdacht woorden de oorzaak van het sterven te zijn.

Vanochtend was er een trommel boodschap dicht in onze buurt: een buurman was vannacht gestorven. De dag na zijn sterven is de begrafenis. Salome gaat naar alle begrafenissen. Ze zegt dat ze dat moet doen, anders komen de mensen niet naar har begrafenis. 

Voor kort geleden werd ik wakker gemaakt. Een vrouw stond huilend op de stoep. Ik moest komen, want haar man was ernstig ziek en moest naar het ziekenhuis. Toen ik daar met de auto aankwam waren er vele mensen die mee wilde naar het ziekenhuis. Ik zag de zieke en probeerde de familie er van te overtuigen dat deze persoon stervend was, en dat er geen nut bij was hem in de nacht naar het ziekenhuis te brengen. Maar het werd me duidelijk dat dat niet mogelijk was, want dan kon men verdacht woorden de oorzaak te zijn van de dood van deze man. Toen we aankwamen bij het ziekenhuis, weigerde de dokter zich te bevatten met deze stervende patiënt. Onderweg terug stierf de man en een hysterisch wenen brak aan. Het was nacht, het regende, de weg was bijna onbegaanbaar. En er was geen twijfel aan, dat ik in het donkere Afrika was!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten